-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:39098 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

1- آيافقط شايستگي خداوند علت سجده براو است؟

2- پيامبرصبوسيله عبدالمطلب بزرگ شده و سپس با ابوطالب وهمسري پولدار وعليع بوده است؟پس ماچه؟

3- آيا به بيان امام عليع تمام دين آموختني وعمل بدان است؟

4- آيا نشانه هايي ازعالم آخرت دراين دنيا وجود دارد؟



1) سجده عبادت و پرستش، عبارتست از تعظيم وتقديس نهايي يك انسان درمقابل چيز ديگري كه اورا برتر وشايسته خدمت، وخود را نسبت به او شايسته خدمتگزاري مي داند، به طوري كه كمال خودرا درخدمت به او، ويا خود را براي او فداكردن را كمال مي داند. به عبارت ديگر عبادت بالاترين درجه تسليم وخضوع احترام آميز دربرابر معشوق است، تا آنجا كه عاشق خودرا فاني درمعشوق مي بيندواين فنا ازجنبه صفات است. يعني، عاشق ازجنبه صفات مرتب به معشوق نزديك مي گردد تا آنجا كه وجود او وصفاتش جلوه و پرتوي از صفات معشوق مي شود.

با اين وصف عبادت فرشتگان، انسان وهمه هستي دربرابر ذاتي است كه حقيقت مطلق، وجودمطلق،كمال مطلق و جميل مطلق است واز اين راه مي خواهند به آن مطلق نزديك شوند وجلوه او گردند.

حال مي توانيم عبادت را از دو منظر درنظر آوريم :

يكي آن كه تعظيم وتقديس نهايي است يعني فقط آن ذاتي كه حقيقت، وجود، كمال و جميل مطلق شايسته پرستش وعبادت مي باشد ولاغير.

وديگر آنكه عاشق وعابد درپي آن است كه تا بوسيله عبادت به مقام فناءاز معشوق دست يابد :

جزءها را روي ها سوي كُل است بلبلان را عشق با روي گل است

آن چه از دريا به دريا مي رود ازهمانجا كآمد آنجا مي رود

از سركُه سيلهاي تيز رو وزتن ما جان عشق آميز رو





درروايت است كه:

طوبي لمن عشق العباده وعانفها وباشرها بجسمه (خوش بحال كسي كه عاشق عبادت است وعبادت را همواره درآغوش مي كشد وبا تمام اعضا وجوارح خودآن را نشان مي دهد.)

2)ازچند منظر مي توان به اين پرسش پاسخ داد :

الف) هركس كه خداوند دراين دنيا به او موقعيت وامكانات بهتري بدهد، مسئوليت بيشتري هم متوجه اوست. اگر كسي اندامي زيبا ويا استعدادي خوب دارد، درقبال آن مسئوليت بيشتري هم متوجه اوست.

بنابراين تكليف ومسئوليت هرفرد به ميزان عقل وديگر امكانات خدادادي او بستگي دارد. حال اگر تكليف پيامبرص را به عنوان خاتم پيامبران درنظرآوريم خواهيم ديد كه امكانات وموقعيت در چه حد بوده است وآنگاه شهاب مذكور به ذهن ما خطور نمي كند.

ب) هر موجودي درمرتبه وجودي خودكمال اوليه را داراست وكمال ثانويه او بستگي دارد به امكانات وموقعيت هايي كه پيدا مي كند، پس نبايد تصور كنيم كه بازخواست ازهمه انسانها وتكليف همه آنها يكي است.

ج) درقيامت ميزان هركس براساس نعماتي است كه خداوند به وي داده وبه گونه اي كاستيهاي غيراختياري كه دردنيا مانع رشد وكمال بود جبران مي شود بلكه از نظر برخي ازانديشمندان كمال اخروي چيزي جز نسبت سرمايه هاي نعم دنيايي ودرمقايسه با فعاليت وبهره برداري هايي كه انسان كرده نيست، حال هركس درهر سطحي كه باشد.

3)روايات متعددي ازامام عليع درباره تمام دين وكمال دين آمده است، ليكن روايت مورد نظر شما دقيقاً مشخص نيست :

ا. ثلاثٌ هنُّ كمالُ الدين، الاخلاص واليقين والتَقَنُع

اتمام واكمال دين سه ويژگي دارد :

اخلاص درعمل وپاك نمودن آن ازهر غرض غيرالهي

يقين،يعني دين خود را از روي دليل وبرهان داشته باشد نه از روي تقليد و...

وراضي وخشنود بودن به تقديرات حق تعالي ونصيب خود ازآن تقديرات.

2. جِماع الدينِ في الإخلاص العملِ وتقصيرِ الأمل وبذل الاحسان والكفّ عن القبيح

اتمام دين درچهار چيزاست : اخلاص درعمل، كوتاه كردن آرزوها، بكار بردن احسان وپرهيز اززشتي ها.

3. رأس الدين اكتساب الحسنات

بلندترين ويژگي دين كسب كردن كارهاي نيكوست.

غيرازروايات مذكور امام عليع درخطبه اول نهج البلاغه بيانات بي نظيري درباره دين دارند :

اول الدين مُعرِفتُهُ وكمالُ معرفتِهِ التصديق به وكمال التصديق به توحيده و...

آغاز واساس دين معرفت خدا است وكمال معرفت او تصديقش وغايت تصديق او توحيدش وحداعلاي توحيد او اخلاص بمقام كبريايي اش ...است.

حرف وحديث درباره روايت فوق فراوان است ودرياهايي ازحكمت رابه روي پژوهشگر مي گشايد كه بيان آن دراين مجمل نمي گنجد.

4) عالم آخرت ازهمين دنيا آغاز مي شود، عالمي جدا از عالم ماده نيست، همواره جلوه هاي زيبايي از عالم آخرت، مرگ، فشارقبر، سؤال قبر و... پيش روي ما قرار داده شده وديدگان تيزبين وعبرت جو را به خود فرا مي خواند.

انسان دراين دنيا مسافر است وسنت الهي اقتضا مي كند كه از منزلگاههاي پيش روي خود مطلع باشد. پيش از ورود به منزلگاه مرگ ودرك مفهوم فشارقبر ودرك محضر فرشتگان سؤال مرتبه يي ازمرگ را درعالم خواب درك كند ودرهجوم فشارهاي رواني طعم فشار را بچشد ودربطن سختي ها وشكست ها ازسؤالات اساسي يادآورد.

خداي متعال درآيه 24 از سوره زمر مي فرمايد :

خداوند نفس انسانها را درهنگام مرگ بطور كامل مي گيرد وكسي را كه هنوز زمان مرگش فرا نرسيده است درحال خواب روحش را به تمامه مي گيرد...

دراين آيه خداي متعال به قبض شدن روح انسان دردوحالت خواب ومرگ اشاره مي كند، تا انسان بداند كه بارها درهمين دنيا طعم مرگ را مي چشد.

فشارهاي روحي ورواني درزندگي دنيا نمونه كوچكي ازفشارهاي خُرد كننده عالم قبر است. به هدر دادن وقت و هلاك كردن امكانات ونعمت هاي الهي و پشيماني از اعمال نابخردانه وخلاف هويت انساني آنچنانكه انسان را دردنيا با فشار واسترس رواني مواجه مي سازد. درآن عالم به علت پايان مهلت وظهور باطنها با شدت فوق العاده اي برجان انسان چنگ مي اندازد.

عبور از گردنه هول انگيز مرگ وتحمل فشارهاي شديد قبر موجب ظهور سؤالات اساسي ازكجا آمده ام؟ آمدنم بهرچه بود؟ وبه كجا مي روم؟ مي شود وفرشتگان سؤال، درآن هنگامه براي دريافت پاسخ باموجوديتي رعب انگيز ازراه ميرسند. اين سؤالات درزندگي عادي نيز با هجوم سختي ها وبلاها نيز مطرح مي شوند لكن غفلت واشتغالات زندگي مادي مانع از توجه شايسته به آنها مي شود.







منابع

(1) برگرفته از يادداشتهاي استاد مطهري، ج6،157به بعد

(2) برگرفته از سايت نهاد رهبري دردانشگاهwww.nahad.net

(3) برگرفته از:غررآمدي،جمال الدين محمد خوانساري،ج1و2،ترجمه ونصنيف نهج البلاغه،علامه جعفري،ج2

برگرفته از: معاد يا بازگشت به سوي خدا،استاد محمد شجاعي،ج2

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.